27 dec. 2016

Överbeskyddande och stressig häst

Steg upp ganska sent igår (Måndag) så fick en skön sovmorgon. Startade dagen med att bli lycklig av att det äntligen är lite snö på marken igen och for ut och fixade den nedre hagen som lämnade på hälft från förra helgen eller när det nu var. Hästarna var nyfikna och hängde med när jag fixade en ny grind och de blev väldigt taggade att få slippa in i den nedre hagen. 

Åt lite snabbt där emellan och sen var det dags för lite träning för hästarnas del.
Vesku är ju väldigt, och jag menar verkligen VÄLDIGT överbeskyddande mot mig, jag får inte gå till Vinkku utan att han ska komma efter mig och jagar bort honom. Tycker inte riktigt om sättet han har när han inte låter mig hålla på med Vinkku i lugn och ro. Känns som att dom slåss om vem som ska vara närmast mig så fort jag stiger in i hagen och det känns som att jag ibland är mitt i "fighten" fast det är mig dom slåss om. 
Men då igen kan ju inte Vesku vara utan Vinkku, om jag nu ha kommit så långt att jag har fått ut Vinkku ur hagen utan Vesku hängandes efter så får Vesku nästan panik och bara yrar på i hagen och gnäggar och gnäggar och gnäggar, så det har slutat med att jag får lägga in Vinkku i hagen tillbaks.

Men igår tog jag tag i det här med att dom ska kunna vara utan varandra och planerade att rida Vinkku i den nedre hagen. Tog länge förrän jag ens fick fast honom då Vesku bara stod i vägen men lyckades till sist då jag först fångade Vesku och så släppte mamma Vinkku i den andra hagen.
Vesku blev riktigt stressade och märkte på honom att han var rädd att Vinkku skulle försvinna. Men efter lite yrande på i hagen och jag hade suttit upp på Vnkku lugnade han ner sig väldigt mycket, han kunde t.o.m åka upp till grinden tillbaka och fortsätta äta hö. 

Men då blev det plötslig lite omvända roller, när Vesku hade lugnat ner sig blev Vinkku riktigt busig och började backa och stegra och rusa iväg och bocka😂 Lite jobbig är han när han är på sånt humör men det gick ändå bra, där emellan lyssnade han ju iaf ganska bra😏
När jag var klar med ridningen och släppte ihop dom igen var dom minsann lyckliga.

Men nu har jag ju också en till grej att träna på, eller egentligen två...att dom ska kunna vara utan varandra en stund utan att stressa ihjäl och att Vesku ska låta mig jobba med Vinkku ifred och låta mig gosa med honom också. För Vesku får massor av uppmärksamhet på dagarna, alltid han som står vid grinden och blir först kliad. Och en sak till, Vesku har börjat gnägga åt mig😍 Smälter varje gång jag kommer ut då jag hör hans låga gnäggning som låter exakt som Jennas.

Lär ju inte bli brist på saker att träna på här inte, men tycker det är väldigt roligt att träna och hålla på så det gör inte så mycket😉

//Sarah




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar