28 dec. 2016

Vad är det som händer?

Jag vet inte vad som händer, eller varför, men det är något riktigt jävligt som håller på att hända med Vesku nu. I förrgår, alltså Måndag var ja ut en lång tid med hästarna. Jag stod och myste med Vesku och han dräglade och slekte på min jacka😂 Plötsligt gick han rakt in i mig som han ibland gör, så jag samlade till mig lite muskler och buckade undan honom rejält. Han blev as förbannad och försökte först hugga mig i axeln men jag hann undan, och sedan var han nära att bita mig i huvudet också. Slutade med att jag snabbt fick slingra mig ut ur hagen... sen när jag gick in igen var han som vanligt och har inte sett några sura miner förrän idag.
Nästan samma sak hände idag bara att han försökte bita mig i handen istället. Jag höll på i hagen lite nu på dagen och han gick efter mig hit och dit. Men sen när jag var vid grinden och skulle klia honom blev han sur, igen... Han strök öronen bakåt och såg riktigt jävla arg ut, så säkrast var det att krypa ur hagen igen en gång. T.o.m när jag stod på utsidan var han sur och höll på att slänga upp och ner med sitt huvud. När han lugnat ner sig steg jag in i hagen men möttes av samma arghet igen. Försökte sträcka fram handen så han skulle lukta på den, men han var först väldigt tveksam å plötsligt försökte han bita.
Skulle sedan också lägga lite hö åt dem men blev samma sak där, jag for in i hagen och la hö åt honom, drog isär höet lite och bara på en gång slängde han med huvudet mot mig och öronen strukna bakåt. Märker att han är mycket argare mot Vinkku nu också...

Man ska absolut inte behöva vara rädd sin egna häst, och jag är inte rädd hästar som är sura eller har några problem. Men, det kommer alltid ett men, Vesku litar jag inte på nu just. Jag känner mig så sjukt osäker nära honom sen i måndags och jag vill inte vara rädd honom. Men tyvärr är det det som jag håller på att bli...
Jag gillar honom verkligen och älskar hans sätt att vara.
Och hittills har jag sett bara bra sidor av honom, men nu börjar hornen växa fram bakom hans öron.

Och jag vill ju verkligen inte behöva ta bort en häst för att han håller på att bli farlig, har ingen ork att mista en till häst. För det är ju han, Vesku, som ska bli min tränings och tävling kompis i många år framåt.
Så nu ber jag om hjälp av era egna erfarenheter, kan ni snälla ge tips om vad jag ska göra, vad det som gör att han blivit såhär. Behöver alla tips just nu.

//Sarah

8 kommentarer:

  1. Vill tipsa om att det på facebook finns grupper för de som har ridtravare med tusentals medlemmar och där finns det en massa hjälpsamma människor som säkert kan ha något tips. Sök bara på ridtravare på facebook =)

    SvaraRadera
  2. Min ponny som jag köpte i somras blev också sur och försökte bitas när jag hade haft henne i ca. en månad. Det visade sig då att hon hade dåliga blodvärden och mådde inte alls bra. Dock tror jag inte att Vesku har något sånt problem utan jag tror att du måste visa att det är du som bestämmer ordentligt. Testa att skälla ut honom riktigt en gång när han bråkar och visa att dig bråkar man inte med. Hoppas du snart hittar en lösning på problemet☺

    SvaraRadera
  3. Om han endast beter så i hagen så kanske han har märkt ut sitt revir där, många hästar tycker inte om när människor är i deras hage eftersom det är deras revirområde.. E int så hästkunnig..

    SvaraRadera
  4. Låter inte som något normalt beteende, och inte som något "flock- eller dominansrelaterat". Väldigt få hästar är aggressiva mot människor. Skulle nog i första hand undersöka om han kan ha något problem i kroppen. (Nu behöver det ju inte vara det värsta, men en bekants häst hade en tumör i hvudet som skapade beteendeförändringar). Med vänlig hälsning Katarina

    SvaraRadera
  5. Hei Sara, nu låter det väldigt konstigt.Vesku har aldrig gjort så förrut.Låter som om det hänt nått med han.Kanske han har ont någonstans?Jag kommer gärna ut med Jukka och tittar på han?

    SvaraRadera
  6. Hör av dig till mig imorgon
    Tel.0449492517

    SvaraRadera
  7. Jag funderar oxå samma som ovanstående uttryckte att han får inte vara flockledaren hos dig.Du är ledaren och bestämmer.Hos Ena var han ledaren och det verkar sitta i.

    SvaraRadera